Sunday 8 July 2012

Kursus Mereka Manik - Bahau

Hari kedua di bawah program BENITIA di Bahau, Negeri Sembilan yang telah diadakan pada 30hb Jun 2012 baru-baru ini menyaksikan kehadiran golongan belia wanita india dari seluruh pelusuk daerah Jempol. Kursus ini memberi fokus kepada seni rekaan manik yang boleh menghasilkan barang perhiasan diri seperti rantai, gelang dan subang serta perhiasan rumah atau lebih dikenali sebagai bonzai manik.



Kursus ini telah diadakan di dewan Ammu / Priya Shakti Enterprise, ianya turut dimulakan dengan pendaftaran para peserta pada hari tersebut..



Tidak lupa dengan sarapan pagi dan tengahari yang turut disediakan kepada para peserta

Kursus dimulakan dengan ucapan pembukaan oleh Penyelaras Program Benitia di Bahau, Puan Sumathy

Peserta turut mendapat pendedahan keusahawanan oleh Encik Mohd Reza dan peranan YPS bersama-sama Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri

Objektif kursus manik pada hari tersebut adalah untuk membantu golongan belia wanita india untuk mendapatkan pendapatan sampingan dengan kreativiti masing-masing. Dipecahkan di dalam dua kumpulan dan diseliakan oleh 3 orang tenaga pengajar, para peserta berikan asas teori dan praktikal..

















Kreativiti membuat manik bonzai juga didedahkan..



Pengajar tekun mengajar, peserta tekun belajar.. semangat yang akan mengubah nasib mereka dengan pantauan YPS






Keriangan dan keseronokan belajar dari para peserta amat dihargai oleh YPS, program diakhiri dengan ucapan penutup oleh Pengurus Besar YPS, Encik B Krishna Kumar.


Sesi bergambar bersama peserta


1 comment: